Tekort aan occasions

‘Dealers vrezen tekort aan occasions nu er minder nieuwe auto’s worden verkocht’

De economische crisis heeft een run op tweedehandsauto’s losgemaakt, maar omdat er steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht, dreigt er onvoldoende aanwas aan tweedehandsmodellen van Nederlandse bodem. Om particuliere kopers te kunnen blijven bedienen, kijken dealers steeds meer naar het buitenland.

Dat blijkt uit een rondgang langs autoverkopers en cijfers van brancheorganisaties. ‘Het lukt nog wel om geschikte tweedehandsauto’s te vinden die in redelijke tot goede staat verkeren en tegen een goede prijs kunnen worden verkocht, maar het wordt wel steeds moeilijker’, zegt Jan Philibert van Autobedrijf Vossestijn in Nieuwer ter Aa. ‘Vooral aan jonge modellen van de meer gewilde merken is een tekort aan het komen’, verklaart een andere handelaar.

Minder doorstroom

Uit cijfers van brancheorganisatie RAI blijkt dat in juli 7,6% minder nieuwe voertuigen zijn geregistreerd dan in dezelfde maand van 2015. In de eerste zeven maanden daalde de verkoop van nieuwe auto’s met 4,2% ten opzichte van 2015. Daardoor stromen minder auto’s door naar de tweedehandsmarkt, terwijl de vraag daar juist sterk toeneemt. Uit cijfers van VWE, een bureau dat voertuiginformatie verzamelt, blijkt dat dealers in de eerste helft van 2016 583.461 tweedehandspersonenauto’s verkochten aan consumenten, een stijging van 5,6% ten opzichte van 2015.

De auto’s die nu op de tweedehandsmarkt komen, waren drie tot vier jaar geleden nieuw. In deze periode zat de nieuwe verkoop echter in een dal. In 2012 daalde de verkoop van nieuwe auto’s met 9,6%, in 2013 was sprake van een daling van 17% en in 2014 daalden de verkopen met nog eens 7%.

Om het opdrogende aanbod te tackelen, halen verkopers steeds vaker tweedehandsvoertuigen uit het buitenland. Vooral Duitsland en Frankrijk zijn populair. In het tweede kwartaal steeg de import van personenauto’s met 18,3% en in de eerste helft van 2016 was sprake van een groei van 19%. De Volkswagen Golf en de Polo waren de populairste geïmporteerde modellen. In het tweede kwartaal steeg de import van de Golf met 26,1% en de invoer van de Polo nam met 6,2% toe. De import van de Toyota Yaris nam het sterkst toe, namelijk met 35,2%. Hiermee steeg de Yaris naar de derde plaats.

Onderhoudshistorie

Niet alle autoverkopers willen echter buitenlandse modellen verkopen. Verschillende dealers laten weten dat auto’s die in Nederland nieuw zijn verkocht meer in trek zijn bij consumenten omdat de onderhoudshistorie beter is te controleren. ‘Auto’s met een Nederlandse achtergrond geven kopers wat meer vertrouwen’, zegt Sam Mohamoud Ali van Knoop Autobedijf in Breukelen.

Omdat vooral het aanbod aan auto’s van Nederlandse origine afneemt, vissen dealers in een steeds kleinere vijver. De prijsstijgingen die dit met zich meebrengt kunnen verkopers echter nauwelijks doorberekenen aan consumenten, omdat ze zich anders uit de markt prijzen. Mohamoud Ali zegt dat er een paar jaar geleden ongeveer 20% tot 25% marge zat op de verkoop van een Nederlandse auto, maar dat dit nu nog maar 10% en hooguit 15% is.

Ook Hans Kieft, directeur van veilingbedrijf FleetSelect, merkt dat de markt voor tweedehands personenauto’s verkrapt. ‘Je ziet aan de ene kant dat er feller wordt geboden op voertuigen, maar aan de andere kant ook dat mensen sneller tevreden zijn en al blij zijn als ze een auto hebben weten te bemachtigen. Als veilinghuis groeien wij nog steeds, maar het is wel lastiger om die groei vol te houden. Er zijn meer klanten die het met minder auto’s moeten doen.’

PDF krantenartikel