Import van jonge occasions neemt grote vlucht

De Nederlandse markt van nieuwe auto’s krijgt er een geduchte concurrent bij: geïmporteerde occasions, vaak niet ouder dan één à twee jaar. Naar verwachting komen er dit jaar 40.000 van deze jonge gebruikte auto’s de grens over, een stijging met 15 à 20% ten opzichte van 2015. Dat heeft onderzoeksbureau Aumacon in Leiden becijferd.

‘De auto-import is met een inhaalslag bezig’, zegt Clem Dickmann, directeur van Aumacon. De reden: consumenten vinden het minder belangrijk om een gloednieuwe auto voor de deur te hebben. ‘Er wordt minder met een auto gereden dan vroeger. Dan is een nieuw exemplaar wel duur. Een jonge occasion is vaak net zo goed. Auto’s hebben minder onderhoud nodig dan vroeger,’ zegt Dickmann.

 Weinig betaalbare occasions

 Maar omdat er zo weinig fabrieksnieuwe auto’s in Nederland worden verkocht, wordt er ook weinig ingeruild en zijn er weinig betaalbare occasions voorhanden. Die moeten dus uit het buitenland komen. Volgens belangenorganisaties Bovag en RAI Vereniging worden dit jaar ruim 180.000 gebruikte personenauto’s naar Nederland gehaald, waarvan bijna een kwart ten hoogste twee jaar oud is. Dickmann houdt het op 160.000 stuks, waarvan 25% als jonge occasion de grens passeert.

 Bovag en RAI zien hierin directe concurrentie voor verkopers van nieuwe auto’s, een effect dat ook volgend jaar voelbaar zal zijn, is het vermoeden.

 Gevestige dealers

 Gevestigde autodealers blazen zelf hun partijtje mee bij de import van tweedehands auto’s. Dickmann: ‘Bovag en RAI doen het voorkomen alsof dit een activiteit is van andere partijen, maar dealers spelen daar zelf een rol in, naast particulieren die de import op eigen houtje regelen en professionele autohandelaren.’

 Hij wijst erop dat grote dealers vaak beschikken over goed geoliede internationale handelsafdelingen, die aan belang winnen met de toename van de importen. ‘Wij zijn in Nederland heel bedreven in de grensoverschrijdende autohandel. Voor dealers wordt de import een grotere winstbron en minstens zo belangrijk als de nieuwverkoop. Ook de werkplaats zal hiervan profiteren: de aflevering van een occasion brengt meer werk met zich mee dan een auto die uit de verpakking komt.’

 Huurauto’s

Handelaren kopen de gebruikte auto’s op in vakantielanden als Spanje en Italië, waar ze de eerste jaren zijn ingezet door autoverhuurorganisaties. De voorkeur gaat uit naar kleinere modellen die zuinig in het verbruik zijn. Bovenaan het lijstje prijkt Volkswagen met de Golf en de Polo, gevolgd door de Toyota Yaris, de Opel Corsa en de Toyota Aygo.

 De opkomst van de jonge occasion raakt de markt van nieuwe auto’s, die dit jaar toch al niet floreert. Veel bestellingen van leasewagens zijn vorig jaar naar voren gehaald met het oog op verhoging van de fiscale bijtelling. Dat heeft een drukkend effect op het verkoopcijfer in 2016. ‘Er worden dit jaar bar weinig nieuwe personenauto’s in Nederland verkocht, zeker in vergelijking met andere landen’, constateert Dickmann. De afzet kwam in de eerste negen maanden uit op 285.000 auto’s. In België zijn in diezelfde periode 424.000 wagens verkocht en in Zweden (met veel minder inwoners) 271.000 stuks.

 Bovag en RAI hebben hun jaarprognose intussen naar beneden bijgesteld. Verwachtten ze aanvankelijk nog een score van 400.000 stuks, nu gaan ze uit van 380.000. En voor volgend jaar wordt gerekend op een afzet van 415.000 auto’s. Dan zullen de bijtellingen nauwelijks meer een rol spelen bij de keuze van merken en modellen. Alleen voor volledig elektrisch rijden geldt in 2017 nog een sterk verlaagd bijtellingstarief van 4%

Bron : Financiel Dagblad (1-11-2016)